Kristina Hülk
Humboldt-Universität zu Berlin
Kristina Hülk ist wissenschaftliche Mitarbeiterin und Doktorandin im Projekt B03 „Register knowledge in Ancient Egypt“. Sie studierte Archäologie und Kulturgeschichte Nordostafrikas sowie Kunstgeschichte an der Humboldt-Universität zu Berlin. Ihre Forschungsschwerpunkte sind die Morphologie, Syntax und Semantik der hieroglyphisch-ägyptischen Sprache, die Geschichte und Archäologie des Nordsuden sowie die Semiotik und multimodale Kommunikation antiker Artefakte und Materialien. Fast vier Jahre lang unterrichtete sie Studierende in mittelägyptischer Schrift und Sprache. Seit 2016 arbeitet sie zudem am Deutschen Archäologischen Institut im Rahmen der Qatari Mission for the Pyramids of Sudan und nimmt regelmäßig an den archäologischen Feldarbeiten auf den Königsfriedhöfen von Meroe im Nordsudan teil. Sie schloss ihr Studium ab mit einer Masterarbeit über das Zusammenspiel von Raumstruktur, architektonischen Formen und Reliefdarstellungen der Pyramidenkapelle Beg. N11 auf dem Nordfriedhof in Meroe, wobei sie multimodale Ansätze zur Analyse der semiotischen Potentiale nutzte.
Projekte
B03
Register variation and asymmetric communication in Ancient Egypt
Kontakt
Humboldt-Universität zu Berlin, Unter den Linden 6, 10099 Berlin
kristina.huelk@hu-berlin.deWebsite https://orcid.org/0000-0003-4228-3793Veröffentlichungen und Präsentationen
Pescuma, Valentina Nicole; Serova, Dina; Lukassek, Julia; Sauermann, Antje; Schäfer, Roland; Adli, Aria; Bildhauer, Felix; Egg, Markus; Hülk, Kristina; Ito, Aine; Jannedy, Stefanie; Kordoni, Valia; Kühnast, Milena; Kutscher, Silvia; Lange, Robert; Lehmann, Nico; Liu, Mingya; Lütke, Beate; Maquate, Katja; Mooshammer, Christine; Mortezapour, Vahid; Müller, Stefan; Norde, Muriel; Pankratz, Elizabeth; Patarroyo, Angela Giovanna; Plesca, Ana-Maria; Ronderos, Camilo R.; Rotter, Stephanie; Sauerland, Uli; Schulte, Britta; Schüppenhauer, Gediminas; Sell, Bianca Maria; Solt, Stephanie; Terada, Megumi; Tsiapou, Dimitra; Verhoeven, Elisabeth; Weirich, Melanie; Wiese, Heike; Zaruba, Kathy; Zeige, Lars Erik; Lüdeling, Anke; Knoeferle, Pia; Schnelle, Gohar (2023) Situating language register across the ages, languages, modalities, and cultural aspects: Evidence from complementary methods In: Frontiers in Psychology [DOI] [PDF] [ViVo] In the present review paper by members of the collaborative research center ‘Register: Language Users’ Knowledge of SituationalFunctional Variation’ (CRC 1412), we assess the pervasiveness of register phenomena across different time periods, languages, modalities, and cultures. We define ‘register’ as recurring variation in language use depending on the function of language and on the social situation. Informed by rich data, we aim to better understand and model the knowledge involved in situation- and function-based use of language register. In order to achieve this goal, we are using complementary methods and measures. In the review, we start by clarifying the concept of ‘register’, by reviewing the state of the art, and by setting out our methods and modeling goals. Against this background, we discuss three key challenges, two at the methodological level and one at the theoretical level: 1. To better uncover registers in text and spoken corpora, we propose changes to established analytical approaches. 2. To tease apart between-subject variability from the linguistic variability at issue (intra-individual situation based register variability), we use within-subject designs and the modeling of individuals’ social, language, and educational background. 3. We highlight a gap in cognitive modeling, viz. modeling the mental representations of register (processing), and present our first attempts at filling this gap. We argue that the targeted use of multiple complementary methods and measures supports investigating the pervasiveness of register phenomena and yields comprehensive insights into the cross-methodological robustness of register-related language variability. These comprehensive insights in turn provide a solid foundation for associated cognitive modeling.Riedel, Alexandra; Hülk, Kristina (2023) Abgrenzen und Einladen - Funktionale Gestaltungsaspekte der königlichen Pyramidenfriedhöfe in Meroe, Sudan In: Tagung des Forschungsclusters "Religion-Gesellschaft-Individuum" des Deutschen Archäologischen Instituts zum Thema "Kontrolle Sakraler und Sepulkraler Räume", Athen [ViVo] Hülk, Kristina (2022) Eine Betrachtung der Pyramidenkapelle Beg. N11 aus verschiedenen Blickwinkeln, Blick als semiotische Ressource In: Arbeitskreis Multimodalität im Alten Ägypten und Sudan, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin [ViVo] Hülk, Kristina (2022) Graphic Communication in Egypt and Sudan In: CRC 1412 - Fall Retreat 2022 [ViVo] Hülk, Kristina (2022) Frontality in Meroitic Visual Communication: Function and Variation in Meaning In: 15th International Conference for Nubian Studies, Warsaw [ViVo] Hülk, Kristina (2022) Project B03 - Resources In: Members' Meeting February 2022 [ViVo] Serova, Dina; Hülk, Kristina (2022) Introduction to Workshop ReAL "Register in Ancient Languages" In: ReAL " Register in Ancient Languages" [ViVo] Serova, Dina; Hülk, Kristina (2022) Register in Ancient Languages (ReAL) In: ReAL " Register in Ancient Languages" [ViVo]