C04
Register knowledge in advanced learner language

C04 will investigate how learners of a foreign language acquire register competence by analyzing spoken and written corpus data produced by advanced learners of German as a foreign language and native speaker control groups. Two hypotheses will be tested: (i) Even advanced learners do not distinguish between registers in the same way that native speakers do, and (ii) even advanced learners do not distinguish between registers as much as native speakers do. Native speakers and learners will first be compared within the same register and then across registers. In the first phase, two different types of register will be studied: written argumentative essays on the one hand and spoken map task dialogues on the other.

Members

Project leader

Prof. Dr. phil. Anke Lüdeling

Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät
Humboldt-Universität zu Berlin

Members

Dr. Julia Lukassek

Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät
Humboldt-Universität zu Berlin

julia.lukassek@hu-berlin.de

Student assistant

Roodabeh Akbari (رودابه اکبری)

Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät
Humboldt-Universität zu Berlin

roodabeh.akbari@hu-berlin.de

Doctoral fellows

Shujun Wan 万姝君

Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät
Humboldt-Universität zu Berlin


J Abishek Stephen

Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät
Humboldt-Universität zu Berlin

Cooperation Partner

Dr. Anna Shadrova

Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät
Humboldt-Universität zu Berlin


Dr. Hagen Hirschmann

Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät
Humboldt-Universität zu Berlin

Publications & Presentations

    Publications

    2022

  •   (2022) Deutsch als Fremdsprache[ViVo]
  • Wan, Shujun  (2022) Zur Positionierung der eigenen Meinung und der Verwendung von Appellen in argumentativen Texten: Chinesische DaF-Lerner/-innen, L1-Sprecher/-innen des Deutschen und chinesische EFL-Lerner/-innen im Vergleich[ViVo]
  • Wan, Shujun  (2022) Zur Positionierung der eigenen Meinung und der Verwendung von Appellen in argumentativen Texten: Chinesische DaF-Lerner/-innen, L1-Sprecher/-innen des Deutschen und chinesische EFL-Lerner/-innen im Vergleich[ViVo]
  • Wan, Shujun  (2022) Kobalt_RST: Die Annotation von rhetorischen Strukturen im Kobalt-DaF-Korpus[ViVo]
  • Wan, Shujun  (2022) Kobalt_RST: Die Annotation von rhetorischen Strukturen im Kobalt-DaF-Korpus[ViVo]
  • Wan, Shujun  (2022) Zur Positionierung der eigenen Meinung und der Verwendung von Appellen in argumentativen Texten: Chinesische DaF-Lerner/-innen, L1-Sprecher/-innen des Deutschen und chinesische EFL-Lerner/-innen im Vergleich In:  Deutsch als Fremdsprache [ViVo]
  • Wiese, Heike; Alexiadou, Artemis; Shanley, Allen; Bunk, Oliver; Gagarina, Natalia; Iefremenko, Kateryna; Martynova, Maria; Pashkova, Tatiana; Rizou, Vicky; Schroeder, Christoph; Shadrova, Anna; Szucsich, Luka; Tracy, Rosemarie; Wintai, Tsehaye; Zerbian, Sabine; Zuban, Yulia  (2022) Heritage Speakers as Part of the Native Language Continuum In:  Frontiers in Psychology [DOI] [ViVo]
  • 2021

  • Shadrova, Anna; Lindscheid, Pia; Lukassek, Julia; Lüdeling, Anke; Schneider, Sarah  (2021) A Challenge for Contrastive L1/L2 Corpus Studies: Large Inter- and Intra-Individual Variation Across Morphological, but Not Global Syntactic Categories in Task-Based Corpus Data of a Homogeneous L1 German Group In:  Frontiers in Psychology [DOI] [ViVo]
  • Presentations

    2022

  • Lukassek, Julia  (2022) Variation and Productivity in German L1 and L2 Nominal Word Formation In:  DGfS 2022, University of Tübingen [ViVo]
  • Lukassek, Julia  (2022) Complex nouns as markers of academic register in L1-and L2-authored essays In:  Word formation and discourse structure [ViVo]
  • Lukassek, Julia  () Untersuchung von Registern in Texten von Lerner:innen des Deutschen als Fremdsprache In:  Colloquium RWTH Aachen [ViVo]
  • Lukassek, Julia  () Zum Erwerb von Registerwissen bei Lerner:innen des Deutschen als Fremdsprache. Registerstudien in Lernerkorpora In:  Colloquium Uni Gießen [ViVo]
  • Lukassek, Julia  () Registerwissen und morphologische Struktur. Eine Studie zu komplexen Wörtern bei Lerner:innen des Deutschen als Fremdsprache und Muttersprachler:innen In:  SPIGL [ViVo]
  • Wan, Shujun  () Kontrastive Rhetorik: Merkmale deutscher und chinesischer argumentativen Texte In:  Uni Potsdam [ViVo]

Events

2021-04-26
2:00 pm - 4:00 pm Zoom

Storytelling from a narratives-as-practices perspective

Anna de Fina (Georgetown University)

preliminary

2021-11-19
12:00 am - 11:00 pm Humboldt-Universität zu Berlin

Workshop: Complexity and register (CAR21)

What is the exact theoretical relationship is between register and the individual facets of complexity? How do the situation’s communicative needs affect complexity measures?

2022-02-23
1:45 pm DGfS 2022, online

Workshop on “Narration in Context”

What is the status of narration in not literary texts and in the context of register? What are the linguistically relevant features of it? how can we operationalize them?

Contact

Dr. Julia Lukassek

Institut für deutsche Sprache und Linguistik