Prof. Dr. Beate Lütke

Humboldt-Universität zu Berlin

Institut für deutsche Sprache und Linguistik

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C05 Young adults’ specialized register knowledge: Modeling late linguistic development in L1 and L2

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Publications & Presentations

    Publications

  • Pescuma, Valentina Nicole; Serova, Dina; Lukassek, Julia; Sauermann, Antje; Schäfer, Roland; Adli, Aria; Bildhauer, Felix; Egg, Markus; Hülk, Kristina; Ito, Aine; Jannedy, Stefanie; Kordoni, Valia; Kühnast, Milena; Kutscher, Silvia; Lange, Robert; Lehmann, Nico; Liu, Mingya; Lütke, Beate; Maquate, Katja; Mooshammer, Christine; Mortezapour, Vahid; Müller, Stefan; Norde, Muriel; Pankratz, Elizabeth; Patarroyo, Angela Giovanna; Plesca, Ana-Maria; Ronderos, Camilo R.; Rotter, Stephanie; Sauerland, Uli; Schulte, Britta; Schüppenhauer, Gediminas; Sell, Bianca Maria; Solt, Stephanie; Terada, Megumi; Tsiapou, Dimitra; Verhoeven, Elisabeth; Weirich, Melanie; Wiese, Heike; Zaruba, Kathy; Zeige, Lars Erik; Lüdeling, Anke; Knoeferle, Pia; Schnelle, Gohar  (2023) Situating language register across the ages, languages, modalities, and cultural aspects: Evidence from complementary methods  In: Frontiers in Psychology [DOI] [PDF] [ViVo]
    In the present review paper by members of the collaborative research center ‘Register: Language Users’ Knowledge of SituationalFunctional Variation’ (CRC 1412), we assess the pervasiveness of register phenomena across different time periods, languages, modalities, and cultures. We define ‘register’ as recurring variation in language use depending on the function of language and on the social situation. Informed by rich data, we aim to better understand and model the knowledge involved in situation- and function-based use of language register. In order to achieve this goal, we are using complementary methods and measures. In the review, we start by clarifying the concept of ‘register’, by reviewing the state of the art, and by setting out our methods and modeling goals. Against this background, we discuss three key challenges, two at the methodological level and one at the theoretical level: 1. To better uncover registers in text and spoken corpora, we propose changes to established analytical approaches. 2. To tease apart between-subject variability from the linguistic variability at issue (intra-individual situation based register variability), we use within-subject designs and the modeling of individuals’ social, language, and educational background. 3. We highlight a gap in cognitive modeling, viz. modeling the mental representations of register (processing), and present our first attempts at filling this gap. We argue that the targeted use of multiple complementary methods and measures supports investigating the pervasiveness of register phenomena and yields comprehensive insights into the cross-methodological robustness of register-related language variability. These comprehensive insights in turn provide a solid foundation for associated cognitive modeling.
  • Peyer, Ann; Lütke, Beate  (2023) Theoretische und empirische Perspektiven auf implizites und explizites Sprachwissen im Deutschunterricht - ein Überblick.  In: Bulletin suisse de linguistique appliquée (VALS/ASLA) [ViVo]
  • Lütke, Beate; Rödel, Laura  (2023) Fachunterricht und Sprachbewusstheit  In: Sprachbewusstheit [ViVo]
  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2022) Fachsprachliche Kompetenzentwicklung bei Grundschullehramtsstudierenden – metasprachliches Wissen und Registerflexibilität  In: Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung. Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache [DOI] [ViVo]
    Der Beitrag diskutiert theoretische und methodische Zugänge zum Registererwerb, die in einem Projekt zur Erforschung von Registerflexibilität bei Grundschullehramtsstudierenden des Faches Deutsch zum Einsatz kommen. Die Aneignung der linguistischen Fachsprache und ihrer situationsangemessenen Verwendung wird in einer Längsschnittstudie anhand von Erklärungen zu grammatischen Fragestellungen in vier kommunikativen Settings untersucht. Aus erwerbstheoretischer Perspektive erfolgt der Ausbau des Registerrepertoires durch das Zusammenspiel von Schriftspracherwerb und metasprachlichen Fähigkeiten. In rekursiven Feedbackschleifen erhöht sich zunehmend auch die Bewusstheit für die soziokulturellen Bedingungen des sprachlichen Handelns. Die fachspezifische Erweiterung des sprachlichen Repertoires baut – so unsere Annahme – nicht nur implizites Sprach- und Registerwissen auf, sondern ermöglicht auch einen kontrollierten Zugriff auf Fach- und Registerkenntnisse, um Kommunikationsabläufe zu optimieren.
  • Lütke, Beate  (2021) Sprachliche Bildung, Mehrsprachigkeit, Deutsch als Zweitsprache  In: Die Sprache in den Schulen - Eine Sprache im Werden. 3. Bericht zur Lage der deutschen Sprache der Deutschen Akademie für Sprache und Dichtung [ViVo]
  • Kutscher, Silvia; Alexiadou, Artemis; Adli, Aria; Donhauser, Karin; Dreyer, Malte; Egg, Markus; Feulner, Anna Helene; Gagarina, Natalia; Hock, Wolfgang; Jannedy, Stefanie; Kammerzell, Frank; Knoeferle, Pia; Krause, Thomas; Krause, Thomas; Krifka, Manfred; Lüdeling, Anke; Maquate, Katja; McFadden, Thomas; Meyer, Roland; Mooshammer, Christine; Lütke, Beate; Müller, Stefan; Norde, Muriel; Sauerland, Uli; Szucsich, Luka; Verhoeven, Elisabeth; Waltereit, Richard; Wolfsgruber, Anne; Adli, Aria  (2020) Register: Language Users’ Knowledge of Situational-Functional Variation  In: REALIS: Register Aspects of Language in Situation [DOI] [PDF] [ViVo]
    The Collaborative Research Center 1412 “Register: Language Users’ Knowledge of Situational-Functional Variation” (CRC 1412) investigates the role of register in language, focusing in particular on what constitutes a language user’s register knowledge and which situational-functional factors determine a user’s choices. The following paper is an extract from the frame text of the proposal for the CRC 1412, which was submitted to the Deutsche Forschungsgemeinschaft in 2019, followed by a successful onsite evaluation that took place in 2019. The CRC 1412 then started its work on January 1, 2020. The theoretical part of the frame text gives an extensive overview of the theoretical and empirical perspectives on register knowledge from the viewpoint of 2019. Due to the high collaborative effort of all PIs involved, the frame text is unique in its scope on register research, encompassing register-relevant aspects from variationist approaches, psycholinguistics, grammatical theory, acquisition theory, historical linguistics, phonology, phonetics, typology, corpus linguistics, and computational linguistics, as well as qualitative and quantitative modeling. Although our positions and hypotheses since its submission have developed further, the frame text is still a vital resource as a compilation of state-of-the-art register research and a documentation of the start of the CRC 1412. The theoretical part without administrative components therefore presents an ideal starter publication to kick off the CRC’s publication series REALIS. For an overview of the projects and more information on the CRC, see https://sfb1412.hu-berlin.de/.
  • Ahrenholz, Bernt; Lütke, Beate; Geist, Barbara  (2020) Deutsch als Zweitsprache: Perspektiven auf Schule und Hochschule, Erwerb und Didaktik. Beiträge aus dem Workshop "Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehrsprachigkeit", 2017 [ViVo]
  • Presentations

  • Lütke, Beate; Schumacher, Nicole  (2024) Variation und Flexibilität: Wie erwerben junge Erwachsene akademische Register?  In: "Linguistische Forschung zu Register an der Humboldt-Universität zu Berlin" der Stiftung Humboldt-Universität [ViVo]
  • Lütke, Beate; Schumacher, Nicole  (2024) Variation und Flexibilität: Wie erwerben junge Erwachsene akademische Register?  In: "Linguistische Forschung zu Register an der Humboldt-Universität zu Berlin" der Stiftung Humboldt-Universität [ViVo]
  • Lütke, Beate  (2023) Sprache und Fach - Entwicklungen und (Forschungs-)Tendenzen  In: Karl-Franzens-Universität Graz [ViVo]
  • Lütke, Beate  (2023) Sprache und Fach - Entwicklungen und (Forschungs-)Tendenzen  In: Karl-Franzens-Universität Graz [ViVo]
  • Lütke, Beate  (2023) Bildungssprache und Registergebrauch  In: Karl-Franzens-Universität Graz [ViVo]
  • Lütke, Beate  (2023) Bildungssprache und Registergebrauch  In: Karl-Franzens-Universität Graz [ViVo]
  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2023) Entwicklung der Registerflexibilität im akademischen Kontext – zum Aufbau des ReFlexAE-Korpus  In: Herder-Institut, Universität Leipzig [ViVo]
  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2023) Entwicklung der Registerflexibilität im akademischen Kontext – zum Aufbau des ReFlexAE-Korpus  In: Herder-Institut, Universität Leipzig [ViVo]
  • Lütke, Beate; Kühnast, Milena  (2022) Erklärfähigkeiten von Grundschullehramtsstudierenden des Faches Deutsch – metalinguistisches Wissen und Registerflexibilität  In: 24. Symposion Deutschdidaktik, Vienna, Austria [ViVo]
  • Lütke, Beate; Kühnast, Milena  (2022) Erklärfähigkeiten von Grundschullehramtsstudierenden des Faches Deutsch – metalinguistisches Wissen und Registerflexibilität  In: 24. Symposion Deutschdidaktik, Vienna, Austria [ViVo]
  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2022) Stance markers as indicators of register flexibility  In: International Workshop "Metaphors and Stance Markers in Register Variation" (MeStaR) [ViVo]
  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2022) Stance markers as indicators of register flexibility  In: International Workshop "Metaphors and Stance Markers in Register Variation" (MeStaR) [ViVo]
  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2022) Registerflexibilität in grammatischen Erklärungen von Lehramtsstudierenden des Faches Deutsch - Einblick in quantitative und qualitative Daten.  In: 24. Grazer Tagung "Deutsch als Fremd-/Zweitsprache & Sprachdidaktik" [ViVo]
  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2022) Registerflexibilität in grammatischen Erklärungen von Lehramtsstudierenden des Faches Deutsch - Einblick in quantitative und qualitative Daten.  In: 24. Grazer Tagung "Deutsch als Fremd-/Zweitsprache & Sprachdidaktik" [ViVo]
  • Lütke, Beate  () Consideration of Multilingualism in Inclusive Academic Language Teaching  In: Projekt 'Humboldt International Teacher Training', Humboldt-Universität zu Berlin [ViVo]
  • Lütke, Beate  () Consideration of Multilingualism in Inclusive Academic Language Teaching  In: Projekt 'Humboldt International Teacher Training', Humboldt-Universität zu Berlin [ViVo]
  • Schumacher, Nicole; Lütke, Beate  () Why and how the multilingual resources of immigrant students should be recognised in education. Multilingualism didactics and German as a second language.  In: Centre Marc Bloch, Berlin, Deutsch-Französisches Forschungszentrum für Sozialwissenschaften [ViVo]
  • Schumacher, Nicole; Lütke, Beate  () Why and how the multilingual resources of immigrant students should be recognised in education. Multilingualism didactics and German as a second language.  In: Centre Marc Bloch, Berlin, Deutsch-Französisches Forschungszentrum für Sozialwissenschaften [ViVo]
  • Lütke, Beate; Schumacher, Nicole  () Language learning across the curriculum in university teacher training  In: Centre Marc Bloch, Berlin, Deutsch-Französisches Forschungszentrum für Sozialwissenschaften [ViVo]
  • Lütke, Beate; Schumacher, Nicole  () Language learning across the curriculum in university teacher training  In: Centre Marc Boch, Berlin, Deutsch-Französisches Forschungszentrum für Sozialwissenschaften [ViVo]
  • Lütke, Beate; Schumacher, Nicole  () Language learning across the curriculum in university teacher training  In: Centre Marc Bloch, Berlin, Deutsch-Französisches Forschungszentrum für Sozialwissenschaften [ViVo]
  • Lütke, Beate; Schumacher, Nicole  () Language learning across the curriculum in university teacher training  In: Centre Marc Boch, Berlin, Deutsch-Französisches Forschungszentrum für Sozialwissenschaften [ViVo]