Prof. Dr. Beate Lütke

Humboldt-Universität zu Berlin

Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät

Projekte

C05 Development of specialized knowledge in linguistics and register flexibility in early adulthood

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Publications & Presentations

    Publications

  • Lütke, Beate  (2023) Theoretische und empirische Perspektiven auf implizites und explizites Sprachwissen im Deutschunterricht - ein Überblick. In: Bulletin suisse de linguistique appliquée (VALS/ASLA) [ViVo]
  • Lütke, Beate; Rödel, Laura  (2023) Fachunterricht und Sprachbewusstheit In: Sprachbewusstheit [ViVo]
  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2022) Fachsprachliche Kompetenzentwicklung bei Grundschullehramtsstudierenden – metasprachliches Wissen und Registerflexibilität In: Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung. Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache [DOI] [ViVo]
    Der Mensch kann sich neues Wissen prinzipiell auf zwei Arten aneignen: mithilfe des Bewusstseins (explizit, intentional) oder beiläufig, also durch Lernmechanismen, die unterhalb der Schwelle des Bewusstseins operieren (implizit). Wie aber werden neue Sprachen erworben? Und welche Optionen eröffnet dies für eine erfolgreiche Sprachvermittlung? Der Sammelband skizziert für ausgewählte Erwerbsbereiche (z.B. Morphologie, Syntax) zentrale Aspekte impliziten und expliziten Wissens und Lernens und diskutiert Effekte und Nutzen impliziter und expliziter Vermittlungs- und Förderansätze.
  • Pescuma, Valentina Nicole; Serova, Dina; Lukassek, Julia; Sauermann, Antje; Schäfer, Roland; Adli, Aria; Bildhauer, Felix; Egg, Markus; Hülk, Kristina; Ito, Aine; Jannedy, Stefanie; Kordoni, Valia; Kühnast, Milena; Kutscher, Silvia; Lange, Robert; Lehmann, Nico; Liu, Mingya; Lütke, Beate; Maquate, Katja; Mooshammer, Christine; Mortezapour, Vahid; Müller, Stefan; Norde, Muriel; Pankratz, Elizabeth; Patarroyo, Angela Giovanna; Plesca, Ana-Maria; Ronderos, Camilo R.; Rotter, Stephanie; Sauerland, Uli; Schulte, Britta; Schüppenhauer, Gediminas; Sell, Bianca Maria; Solt, Stephanie; Terada, Megumi; Tsiapou, Dimitra; Verhoeven, Elisabeth; Weirich, Melanie; Wiese, Heike; Zaruba, Kathy; Zeige, Lars Erik; Lüdeling, Anke; Knoeferle, Pia  (2022) Situating language register across the ages, languages, modalities, and cultural aspects: Evidence from complementary methods In: Frontiers in Psychology [DOI] [ViVo]
    In the present review paper by members of the collaborative research center ‘Register: Language Users’ Knowledge of SituationalFunctional Variation’ (CRC 1412), we assess the pervasiveness of register phenomena across different time periods, languages, modalities, and cultures. We define ‘register’ as recurring variation in language use depending on the function of language and on the social situation. Informed by rich data, we aim to better understand and model the knowledge involved in situation- and function-based use of language register. In order to achieve this goal, we are using complementary methods and measures. In the review, we start by clarifying the concept of ‘register’, by reviewing the state of the art, and by setting out our methods and modeling goals. Against this background, we discuss three key challenges, two at the methodological level and one at the theoretical level: 1. To better uncover registers in text and spoken corpora, we propose changes to established analytical approaches. 2. To tease apart between-subject variability from the linguistic variability at issue (intra-individual situation based register variability), we use within-subject designs and the modeling of individuals’ social, language, and educational background. 3. We highlight a gap in cognitive modeling, viz. modeling the mental representations of register (processing), and present our first attempts at filling this gap. We argue that the targeted use of multiple complementary methods and measures supports investigating the pervasiveness of register phenomena and yields comprehensive insights into the cross-methodological robustness of register-related language variability. These comprehensive insights in turn provide a solid foundation for associated cognitive modeling.
  • Lütke, Beate  (2021) Sprachliche Bildung, Mehrsprachigkeit, Deutsch als Zweitsprache In: Die Sprache in den Schulen - Eine Sprache im Werden. 3. Bericht zur Lage der deutschen Sprache der Deutschen Akademie für Sprache und Dichtung [ViVo]
  • Ahrenholz, Bernt; Lütke, Beate; Geist, Barbara  (2020) Deutsch als Zweitsprache: Perspektiven auf Schule und Hochschule, Erwerb und Didaktik. Beiträge aus dem Workshop "Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehrsprachigkeit", 2017[ViVo]
  • Presentations

  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2022) Registerflexibilität in grammatischen Erklärungen von Lehramtsstudierenden des Faches Deutsch - Einblick in quantitative und qualitative Daten. In: 24. Grazer Tagung "Deutsch als Fremd-/Zweitsprache & Sprachdidaktik" [ViVo]
  • Lütke, Beate; Kühnast, Milena  (2022) Erklärfähigkeiten von Grundschullehramtsstudierenden des Faches Deutsch – metalinguistisches Wissen und Registerflexibilität In: 24. Symposion Deutschdidaktik, Vienna, Austria [ViVo]
  • Kühnast, Milena; Lütke, Beate  (2022) Stance markers as indicators of register flexibility In: International Workshop "Metaphors and Stance Markers in Register Variation" (MeStaR) [ViVo]