Dr. Milena Kühnast
Humboldt-Universität zu Berlin
Institut für deutsche Sprache und Linguistik
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Projekte
C05
Young adults’ specialized register knowledge: Modeling late linguistic development in L1 and L2
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milena.kuehnast@hu-berlin.de https://orcid.org/0000-0003-2962-1006Veröffentlichungen und Präsentationen
Kühnast, Milena; Kühnast, Milena (2024) Development of basic reading skills in Latin: a corpus-based tool for computer-assisted fluency training In: Cogent Education [DOI] [ViVo] Pescuma, Valentina Nicole; Serova, Dina; Lukassek, Julia; Sauermann, Antje; Schäfer, Roland; Adli, Aria; Bildhauer, Felix; Egg, Markus; Hülk, Kristina; Ito, Aine; Jannedy, Stefanie; Kordoni, Valia; Kühnast, Milena; Kutscher, Silvia; Lange, Robert; Lehmann, Nico; Liu, Mingya; Lütke, Beate; Maquate, Katja; Mooshammer, Christine; Mortezapour, Vahid; Müller, Stefan; Norde, Muriel; Pankratz, Elizabeth; Patarroyo, Angela Giovanna; Plesca, Ana-Maria; Ronderos, Camilo R.; Rotter, Stephanie; Sauerland, Uli; Schulte, Britta; Schüppenhauer, Gediminas; Sell, Bianca Maria; Solt, Stephanie; Terada, Megumi; Tsiapou, Dimitra; Verhoeven, Elisabeth; Weirich, Melanie; Wiese, Heike; Zaruba, Kathy; Zeige, Lars Erik; Lüdeling, Anke; Knoeferle, Pia; Schnelle, Gohar (2023) Situating language register across the ages, languages, modalities, and cultural aspects: Evidence from complementary methods In: Frontiers in Psychology [DOI] [PDF] [ViVo] In the present review paper by members of the collaborative research center ‘Register: Language Users’ Knowledge of SituationalFunctional Variation’ (CRC 1412), we assess the pervasiveness of register phenomena across different time periods, languages, modalities, and cultures. We define ‘register’ as recurring variation in language use depending on the function of language and on the social situation. Informed by rich data, we aim to better understand and model the knowledge involved in situation- and function-based use of language register. In order to achieve this goal, we are using complementary methods and measures. In the review, we start by clarifying the concept of ‘register’, by reviewing the state of the art, and by setting out our methods and modeling goals. Against this background, we discuss three key challenges, two at the methodological level and one at the theoretical level: 1. To better uncover registers in text and spoken corpora, we propose changes to established analytical approaches. 2. To tease apart between-subject variability from the linguistic variability at issue (intra-individual situation based register variability), we use within-subject designs and the modeling of individuals’ social, language, and educational background. 3. We highlight a gap in cognitive modeling, viz. modeling the mental representations of register (processing), and present our first attempts at filling this gap. We argue that the targeted use of multiple complementary methods and measures supports investigating the pervasiveness of register phenomena and yields comprehensive insights into the cross-methodological robustness of register-related language variability. These comprehensive insights in turn provide a solid foundation for associated cognitive modeling.Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2022) Fachsprachliche Kompetenzentwicklung bei Grundschullehramtsstudierenden – metasprachliches Wissen und Registerflexibilität In: Aufmerksamkeitslenkung und Bewusstmachung in der Sprachvermittlung. Kognitive und didaktische Perspektiven auf Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache [DOI] [ViVo] Der Beitrag diskutiert theoretische und methodische Zugänge zum Registererwerb, die in einem Projekt zur Erforschung von Registerflexibilität bei Grundschullehramtsstudierenden des Faches Deutsch zum Einsatz kommen. Die Aneignung der linguistischen Fachsprache und ihrer situationsangemessenen Verwendung wird in einer Längsschnittstudie anhand von Erklärungen zu grammatischen Fragestellungen in vier kommunikativen Settings untersucht. Aus erwerbstheoretischer Perspektive erfolgt der Ausbau des Registerrepertoires durch das Zusammenspiel von Schriftspracherwerb und metasprachlichen Fähigkeiten. In rekursiven Feedbackschleifen erhöht sich zunehmend auch die Bewusstheit für die soziokulturellen Bedingungen des sprachlichen Handelns. Die fachspezifische Erweiterung des sprachlichen Repertoires baut – so unsere Annahme – nicht nur implizites Sprach- und Registerwissen auf, sondern ermöglicht auch einen kontrollierten Zugriff auf Fach- und Registerkenntnisse, um Kommunikationsabläufe zu optimieren.Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2024) Kommunikanten-Pronomen als Mittel der situierten Variation in Erklärungen In: DGfS 2024 (Ruhr-Universität Bochum). AG 3 [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2024) Kommunikanten-Pronomen als Mittel der situierten Variation in Erklärungen In: DGfS 2024 (Ruhr-Universität Bochum). AG 3 [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2023) Entwicklung der Registerflexibilität im akademischen Kontext – zum Aufbau des ReFlexAE-Korpus In: Herder-Institut, Universität Leipzig [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2023) Entwicklung der Registerflexibilität im akademischen Kontext – zum Aufbau des ReFlexAE-Korpus In: Herder-Institut, Universität Leipzig [ViVo] Kühnast, Milena (2022) Modeling register development In: Area C Meeting [ViVo] Kühnast, Milena (2022) Modeling register development In: Area C Meeting [ViVo] Lütke, Beate; Kühnast, Milena (2022) Erklärfähigkeiten von Grundschullehramtsstudierenden des Faches Deutsch – metalinguistisches Wissen und Registerflexibilität In: 24. Symposion Deutschdidaktik, Vienna, Austria [ViVo] Lütke, Beate; Kühnast, Milena (2022) Erklärfähigkeiten von Grundschullehramtsstudierenden des Faches Deutsch – metalinguistisches Wissen und Registerflexibilität In: 24. Symposion Deutschdidaktik, Vienna, Austria [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2022) Stance markers as indicators of register flexibility In: International Workshop "Metaphors and Stance Markers in Register Variation" (MeStaR) [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2022) Stance markers as indicators of register flexibility In: International Workshop "Metaphors and Stance Markers in Register Variation" (MeStaR) [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2022) Registerflexibilität in grammatischen Erklärungen von Lehramtsstudierenden des Faches Deutsch - Einblick in quantitative und qualitative Daten. In: 24. Grazer Tagung "Deutsch als Fremd-/Zweitsprache & Sprachdidaktik" [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2022) Registerflexibilität in grammatischen Erklärungen von Lehramtsstudierenden des Faches Deutsch - Einblick in quantitative und qualitative Daten. In: 24. Grazer Tagung "Deutsch als Fremd-/Zweitsprache & Sprachdidaktik" [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2022) Register acquisition and education In: CRC 1412 - Fall Retreat 2022 [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2022) Register acquisition and education In: CRC 1412 - Fall Retreat 2022 [ViVo] Kühnast, Milena; Egg, Markus; Lütke, Beate (2022) Workshop "Register, Genre and Style" In: CRC 1412 – Spring Retreat 2022 [ViVo] Kühnast, Milena; Egg, Markus; Lütke, Beate (2022) Workshop "Register, Genre and Style" In: CRC 1412 – Spring Retreat 2022 [ViVo] Kühnast, Milena; Serova, Dina (2022) Formality In: CRC 1412 - Fall Retreat 2022 [ViVo] Kühnast, Milena; Serova, Dina (2022) Formality In: CRC 1412 - Fall Retreat 2022 [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2021) Register flexibility of first year students In: CRC 1412 - Fall Retreat 2021 [ViVo] Kühnast, Milena; Lütke, Beate (2021) Register flexibility of first year students In: CRC 1412 - Fall Retreat 2021 [ViVo]
Veröffentlichungen
Präsentationen
- Referentielle und relationale Kohärenz
- Registerwissen und sprachliche Flexibilität
- Lexikonerwerb